از «آهسته با گل سرخ» اکبر رادی تا «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۳۴۲۷
به گزارش خبرگزاری مهر، بخش چهلسالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شاهد حضور هنرمندان نسلهای مختلف تئاتر ایران است که برهه های گوناگون جریان انقلاب را در قالب موضوعات مرتبط، در آثار خود به تصویر کشیده اند. این بخش از جمله بخشهای مهم موضوعی این رویداد بینالمللی تئاتر ایران است که با مدیریت رضا صمدپور و با حضور آثار نسلهای مختلف تئاتر ایران به موضوعات مختلف از جمله رویدادهای تاریخی مبارزه علیه استبداد، مبارزات مردمی با رژیم پهلوی، جنگ تحمیلی ، اسارت و شهادت تا رخدادهای پس از آن همچون تفحص، نگاه اجتماعی به شرایط خانواده شهدا و ایثارگران و البته مبارزه علیه داعش توسط مدافعان حرم و گروهک های تروریستی پرداخته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بخش یادشده در جشنواره سی و هفتم که به مناسبت سالگرد چهلسالگی انقلاب اسلامی در ایران طراحی شده به تنهایی شامل ۶ بخش تخصصی است که شامل اجرای نمایشهای صحنهای، نمایشهای خیابانی، نمایش های رادیویی، سمینار علمی –تخصصی «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی»، نمایشگاه اسناد انقلاب و نشست های تخصصی تاریخ شفاهی تئاتر بعد از انقلاب میشود.
در بخش اجرای نمایشهای صحنه ای ۱۳ نمایش روی صحنه خواهند رفت که در ادامه مروری موضوعی بر این آثار خواهیم داشت:
هادی مرزبان از کارگردانهای با سابقه تئاتر ایران است که با نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» استاد اکبر رادی در این بخش حضور دارد. این نمایش که با حضور چهرههای شناخته شده بازیگری سینما و تئاتر روی صحنه میرود، به ماجرای مبارزه یک جوان با رژیم پهلوی میپردازد.
حمیدرضا آذرنگ نمایشنامهنویس، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران نیز با نمایش «خنکای ختم خاطره» به موضوع شهدای گمنام میپردازد و این اثر را که اجراهای موفقی را سپری کرده و با استقبال مخاطبان هم همراه بوده، در بخش چهل سالگی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر روی صحنه میبرد.
زندگی ستارخان و هم رزمانش موضوع دیگری است که در نمایش «تراژدی پارک اتابک» با کارگردانی سیروس مصطفی از استان آذربایجان شرقی در این بخش روی صحنه میرود.
واقعه مسجد گوهرشاد و همچنین مبارزات مردمی در برابر رژیم طاغوت از جمله موضوعاتی هستند که توسط امیر بشیری با نمایش «باغ خونی» از استان خراسان رضوی و حسین غلامشاهی با نمایش «خواجه عطا» از استان هرمزگان که در این بخش ویژه جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به آنها پرداخته میشود.
کوروش زارعی از چهرههای فعال عرصه کارگردانی و بازیگری تئاتر نیز از جمله هنرمندانی است که در این بخش حضور دارد و با نمایش «خورشید از حلب طلوع میکند» با توجه به روایتی مذهبی به مقوله مقاومت مبارزهی مدافعان حرم با تروریستهای داعش میپردازد.
«سقوط اضطراری» نیز عنوان اثر دیگری است که با کارگردانی سیدعلی موسویان از تهران در بخش چهل سالگی انقلاب به صحنه میرود. این نمایش درباره گروههای جهادی فلسطینی و ترورهای رژیم اشغالگر صهیونیستی است.
سامان خلیلیان نیز با نمایش «عند از مطالبه» در این بخش حضور دارد و موضوع شهدای دفاع مقدس را در نمایش خود مطرح میکند.
محمد لارتی دیگر کارگردان تئاتر نیز مبارزه با رژیم پهلوی و نقش سازمان اطلاعات رژیم پهلوی (ساواک) را مدنظر قرار داده و با نمایش «آخرین باران بهاری» به این موضوع میپردازد.
«دایک» به کارگردانی حامد عالمی پور از خراسان شمالی نیز که عنوان برگزیده بیست و یکمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر را با خود دارد داستان شهدای غواص را روایت می کند.
«دلارام ناآرام» عنوان نمایشی به کارگردانی نرگس صابری است که از تهران به بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره سی و هفتم راه پیدا کرده و پیش از این در شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاوت حضور داشته است، صابری عضویت در گروهک های تروریستی را به عنوان سوژه نمایش خود برگزیده است.
نمایش «گم و گور» به کارگردانی امین ابراهیمی از استان لرستان نیز در سه اپیزود به عواقب جنگ و اثراتش بر زندگی انسانها در سه جغرافیای مختلف افغانستان، عراق و ایران میپردازد.
در بخش نمایشهای خیابانی نیز هنرمندان چهار استان تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و بوشهر با ۶ نمایش در بخش چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارند.
«زمان در حبس قصر» عنوان اثری است که میلاد جباریمولانا از تهران با موضوع مرتبط با چهل سالگی انقلاب در بخش دیگرگونههای اجرایی به صحنه میبرد. این اثر نمایشی قرار است در باغ موزه قصر میزبان و پذیرای مخاطبان و علاقهمندان به تئاتر باشد.
علیمحمد رادمنش با نمایش «شدن» از تهران، «U-turn۲» به کارگردانی داریوش نصیری از تهران، «خدیجه» به کارگردانی داوود براهیمی از اصفهان، محمد یوسفی زاده با نمایش «ماشین زمان» از آذربایجان شرقی، امیرحسین شفیعی با نمایش «نامیرا» از شهرستان ورامین استان تهران و مارال ایزدبخش با نمایش «لامکان لازمان» از استان بوشهر، هنرمندان و آثار حاضر در بخش خیابانی چهل سالگی انقلاب جشنواره تئاتر فجر هستند.
در کنار هنرمندان و آثار صحنهای و خیابانی، هنرمندان و فعالان نمایشهای رادیویی نیز به موضوع چهل سالگی انقلاب پرداخته اند که ۱۰ اثر از استان های گیلان، قم، تهران، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی و فارس در این بخش جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر حضور دارند؛ این بخش با همکاری و مشارکت رادیو نمایش برگزار می شود.
«شنود» مهدی آذزی از گیلان، «صدای انقلاب» حجت یوسفی از قم، «ساعت گرگ» پیمان قریبپناه از تهران، «باد که مینویسد» داریوش شهبازی از تهران، «گونش» فرشید زبوری از اردبیل، «مرگ مشکوک کلود» محمدسعید سلطانی از تهران، «شبانه» مهدی شهداد از اصفهان، «حفرهای در زمین» نازنین مهیمنی از تهران، «مزار» طاهره شاددل از خراسان شمالی و «عزت تا ثریا» آرش جمالالدینی از فارس آثار حاضر در این بخش را تشکیل دادهاند.
۱۰ نمایش یاد شده، طی روزهای برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و مطابق جدول اجراها که از سوی دبیرخانه اعلام می شود، در فرهنگستان هنر اجرا خواهند شد و همزمان نیز به طور زنده از رادیو نمایش پخش می شوند.
این بخش نیز از بخش های رقابتی جشنواره سی و هفتم خواهد بود.
سمینار پژوهشی «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی» از دیگر برنامه های بخش چهلسالگی انقلاب اسلامی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود که روز شنبه ۶ بهمن و همراه با سخنرانی ۱۰ پژوهشگر منتخب این بخش برگزار شد.
این سمینار با سخنرانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده و در دونوبت صبح و بعد از ظهر ده مقاله به قلم بهروز بختیاری، نیلوفر زارع، محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی، آیدا حق نژاد، حمیدرضا افشار، سید حسین رسولی، سید محمد مداح حسینی، مرجان پورغلامحسین، میرمحمدرضا حیدری و غلامحسین دولت آبادی ارائه شد؛ برپایی نشست موضوعی با عنوان «تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی» که در آن نصرا... قادری، مجید سرسنگی و مهرداد رایانی مخصوص حضور داشتند بخش پایانی این سمینار بود. باید اشاره کرد که نمایشگاه "اسناد انقلاب"وهمچنین نشست های تخصصی «تاریخ شفاهی انقلاب» نیز در ایام جشنواره و در فرهنگستان هنر برگزار خواهند شد.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر که دبیری آن را نادر برهانیمرند بر عهده دارد از ۲۲ بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز خواهد کرد. جشنوارهی تئاتر فجر امسال روز ۴ اسفند با برپایی آیین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.
کد خبر 4526240 فریبرز داراییمنبع: مهر
کلیدواژه: تئاتر ایران تئاتر خیابانی چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نادر برهانی مرند نمایش رادیویی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگویی مشکلات و دغدغههای روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایشهایم اولویتم دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.
محمدرضا اربابی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ میدهد، میپردازد. در واقع این نمایش نشاندهنده بخشی از جامعه و عدهای از انسانها است که شخصیتهای نمایش به تعریف آن میپردازند.
وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه میروند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانهروزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.
اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبالها بسیار خوب و راضیکننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق میافتد، تحلیلهای جامعهشناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.
وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامههای مختلفی را مطالعه میکنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا میکنم.
اربابی اضافه کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایشهایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی میتواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغههای جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایشهایم اولویتام دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است.
اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است
وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کردهام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدیام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.
اربابی اضافه کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربهای متفاوت بود و سعی میکنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.
وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بهعقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آنها هستم.
اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند
کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آنها بایستند.
اربابی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا میتوان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیشبینی کرد؛ چراکه نمایشهای روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایشهایی با حضور نسل جوان دیدهام که به نظرم میتوان امسال و سال آینده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.
عکس تزئینی استیکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند
رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهدهدار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونهای آفتابپرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.
این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب میشود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل میکنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیمگیرنده دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنشها نشان میدهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمدهام، بیان کرد: بر اساس مشورتهایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیدهاند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.
سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهدهدار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز میکنم.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالشها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.
سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفهای را به خوبی رعایت میکنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه میشد بود.
وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار میشد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد میکنند، ایشان با متانت آرامش را در گروه حاکم میکرد و من از کار در کنارش لذت بردم.
نمایشهای روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفتهاند
این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایشهای روی صحنه بهتر ازسالهای گذشته است و نمایشها به سمت رئالیست پیش رفتهاند و میتوان گفت نسبت به نمایشهایی که قبلا اجرا میشد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ کیفیت متن و نمایشنامهها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بودهایم.
سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایشهای روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سالها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقهای را پوشش میدهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایشهایشان فروش خوبی دارد و دیده شدهاند.
تربیت نابازیگر در کارگاههای آموزشی نامعتبر
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی توسط افراد بیسابقه باعث لطمه به تئاتر میشود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاهها و کلاسهای آموزش بازیگری برگزار میشود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره میشوند و به ظاهر بازیگر آموزش میدهند که در واقع اینگونه نیست.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری میشوند باید پس از گذراندن کلاسهای آموزشی در بخشهای کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکسها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربههای بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.
بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است
سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایشهای اصلی نقشی را ایفا میکنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمیتوانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.
انتهای پیام